L'Ajuntament L'alcalde L’opinió de l’alcalde Josep Monràs Les paraules mai podran reproduir aquell infern (08.05.2018)

Les paraules mai podran reproduir aquell infern (08.05.2018)

Cada any, quan arriba l’aniversari de l’alliberament del camp de concentració de Mauthausen, moltes reflexions em venen al cap. Molts pensaments que venen al cap, sobretot arrel de converses mantingudes al llarg dels anys amb Pilar Molins, Josep Sandoval, Pere Fortuny i tants d’altres testimonis de familiars que han patit el nazisme i la repressió en primera persona.

Sembla que tot allò ens queda molt lluny, però han passat tan sols, 73 anys. Crec que cal recordar perquè cada cop, el pas del temps, fa que anem perdent més testimonis d’aquella barbàrie que mai més hauríem de repetir. I com sempre es diu, qui no coneix la història està condemnat a repetir-la, i no ens ho podem permetre.

Montserrat Roig, en el seu llibre Els catalans als camps nazis diu que hem de ser fidels a la memòria dels horrors en els camps de concentració per no deixar mai d’explicar-ho, tot i que les paraules mai podran reproduir aquell infern.

Crec que avui hem de continuar recordant i homenatjant a tots aquells republicans que ens miren des del nostre passat col·lectiu, i que han fet possible la construcció de la nostra identitat del present.

Mai podrem agrair-los prou la seva lluita per les llibertats, per la justícia social i per la democràcia, lluita en la qual molts van sacrificar la seva vida, la seva llibertat, la seva família... mai podrem ni hem d’oblidar la seva solidaritat, el seu sacrifici i la seva lluita que han de ser el substrat de la democràcia del present i del futur.